Shoutbox

Bezig met laden ...

Top Bram.
Ben erbij
gepost door Hawkeye, 29 apr, 20:51
Nieuw COD event in de agenda gezet. Kus
gepost door Bram_76_NL, 22 apr, 11:32
Wudang, kom lekker bij de club
gepost door Salubriouz, 20 apr, 12:46
vanaf vandaag ook Division 2 bezitter ThumbsUp
gepost door Wudang, 20 apr, 12:12
Das klote Johan Bedroefd
Ik ploeter nu zonder mijn maat verder Knipoog
gepost door Ouwe_pik, 20 apr, 12:06
Balen Johan,

Ik heb vorige week ook Division 2 gekocht. Nu level 21 Grijns
gepost door RvG_NL, 19 apr, 13:10
Mijn ps4 heeft zojuist de geest gegeven , dus voorlopig even geen division 2 voor mij . Groeten sali-71 ( johan )
gepost door sali-71, 18 apr, 15:16
Goede avond
gepost door Hawkeye, 15 apr, 22:16
@Michel: zie agenda. Doet wim1990 ook mee?
gepost door Bram_76_NL, 15 apr, 20:14
Er staat een gratis God of War dynamisch thema in de PS store Brede lach
gepost door Toontje, 14 apr, 18:09
Ilosoxx heeft zijn naam verandert op playstation naar NL-Marco1987 dan weten jullie dat even ThumbsUp Niet dat je opeens denkt wie is die vreemde vogel
gepost door Ilosoxx, 14 apr, 15:37
middag
gepost door TvR_NL, 14 apr, 12:36
Goeiemorgen oudjes,
Is d'r al een datum gepind voor COD4?
gepost door TheMichelAnne, 13 apr, 09:19
een goedemorgen allen

En dank je wel Lex
en voor vandaag staat er op 't menu: behang trekken 🙄🙄🙄
gepost door grasmaaier1962, 13 apr, 08:11
succes met verhuizen Gras!!
gepost door LexSurax, 12 apr, 13:42
Middag,

en vanaf morgen gaat de stekker uit mijn PS4 en gaat waarschijnlijk over een week of twee weer aan in mijn nieuwe woning Tong  
gepost door grasmaaier1962, 11 apr, 12:50
Middag!
gepost door McHCM, 7 apr, 12:52
middag
gepost door TvR_NL, 4 apr, 12:46
Avond! ThumbsUp
gepost door Neef-Eerd, 3 apr, 19:53
Avond! ThumbsUp
gepost door Neef-Eerd, 3 apr, 19:53
Mogguh 😁
gepost door grasmaaier1962, 2 apr, 06:50
middag
gepost door TvR_NL, 1 apr, 12:39
Beste Johan,

van Harte gefeliciteerd met je Verjaardag kerel en maak er een mooie en gezellige dag van vandaag en ik zal vnvd een 🍺🍺 op je drinken 😋
gepost door grasmaaier1962, 29 maa, 06:58
Je heb gelijk Arne en daar had ik ff niet aan gedacht dat die mogelijkheid al in 't spel zit en dan is een community op de ps4 idd overbodig.
gepost door grasmaaier1962, 29 maa, 06:56
Iemand zin in een potje Firestorm BFV?
gepost door Dixie_Nourmouzz, 28 maa, 20:16
Leden

Welkom nieuwe leden

Maddox071 sinds 29 apr, 22:15

Laurens sinds 6 apr, 18:08

Matti sinds 4 apr, 19:15

CrimeAngel sinds 31 maa, 16:33

Wie is er online?

39 gasten, 0 leden (0 vrienden)

Welkom, gast
 
 
Geen events gevonden deze maand.

Review: DOOM

Game Reviews24 jun 2016, 21:17 door LexSurax - 1310 keer gelezen
Onze Johan, aka McHM, trok zijn ruimtepak aan om wat aliens een schop onder de kont te geven. Hoe is hem dat bevallen? Dat lees je in zijn review.

Intro:
Er zijn van die games die niet geschikt zijn voor tere kinderzieltjes. Tegenwoordig is dat Grand Theft Auto, "vroegah" was dat bijvoorbeeld wolfenstein, want nazi’s over de kling jagen in zo’n "realistische" setting en dan kwam Hitler er ook nog in voor, dat kon echt niet. Ook Doom werd mij expliciet verboden door mijn moeder, en natuurlijk luisterde ik daar keurig naar als ik thuis was. Helaas voor mijn moeder hadden mijn vriendjes ook computers thuis, en hun moeders waren minder streng. Daardoor kreeg ik toch meer te zien en te spelen dan mijn moeder goed voor mij vond. Gelukkig weet het lieve mens daar niet veel van en ook met mij is het uiteindelijk goed gekomen. Nu is er Doom 4, ook wel gewoon Doom genoemd, terug naar de roots of ik dit net zo leuk vind als het origineel vertel ik hier onder.



Platform: PS4
Genre: First Person Shooter
Uitgever: Bethesda Softworks, ZeniMax Media
Ontwikkelaar: id Software
Multiplayer:Ja
Demo in de store:Nee
Reviewer: McHCM


Shit happens and you gotta solve it
Het verhaal, jezus het verhaal, iets met UAC en koloniseren op mars. Er is een wijf, Olivia Piercedie, die leider van een cult is en het leuk vind om poorten naar andere werelden open te zetten en waar alles kapot geschoten moet worden, punt. Je ziet al, het verhaal is niet de sterkste kant van deze game en dat maakt ook helemaal niets uit. Natuurlijk wordt het wel iets beter uitgelegd dan ik hier vertel maar het verhaal is duidelijk ondergeschikt aan de gameplay en dat is heerlijk. Geen lange intro’s of cutscene’s, al is er wel af en toe wel een kleine scene om je een reden te geven om naar de andere kant van het level te lopen.

Het intro level zegt eigenlijk al genoeg. Je wordt wakker, vast geketend op een stenen tafel en komt een demon op je af, je Doom-Guy trekt de ketting los, pakt het gedrocht bij zijn kop en stampt het op de rand van de tafel kapot, springt van de tafel af, vind een pistool en je maakt je eerste headshots. Je loopt een deur door, vind je karakteristieke armor, trekt een scherm weg en gooit die tegen de muur omdat die man net iets te veel verteld.
Nogmaals, het verhaal is de ondergeschikte in het spel. Nog geen 30 seconden later vind je je shotgun en wordt je een soort van arena in geslingerd, de muziek begint te pompen en het is knallen geblazen. This is DOOM baby.

 


If it has a head, it has a weak spot
De gameplay, daar draait het dus om. De ontwikkelaars noemen de gameplay: Push-forward Combat. Dit wil zeggen, vergeet alles wat je de laatste 10 jaar geleerd hebt in shooters. Run Forest, Run! is de boodschap. Stilstand is achteruitgang, is ook zo'n mooi gezegde die bij deze game past. Stilstaan is gelijk aan afgaan. Je hebt je gun, je krijgt een paar vijanden op je af gestuurd. Door door de levels te rennen en je wapens leeg te pompen op de vijanden win je, anders NIET. Covers? Ze zijn er zo goed als niet. Rechargeable health? Is voor mietjes. Herladen? Nergens voor nodig. Maar 2 wapens kunnen dragen? Houd op met die onzin, je draagt met gemak een pistool, shotgun, heavy assault rifle, plasma rifle, rocket launcher en, daar heb je hem, een kettingzaag mee op je rug. En je zult er nog meer vinden. Geen ammo meer? Geen probleem, je pistool kan nooit leeg en wanneer je de kettingzaag gebruikt, wat wel beperkt is door gebruik van benzine, laten de vijanden ammo vallen voor je. Al deze wapens hebben ook nog eens een tweede vuur stand. De shotgun heeft bijvoorbeeld de explosive shot en de assault rifle kan mini raketjes afvuren. Ik ga je niet alles vertellen maar zo krijg je een indruk.
 
Vette meleekills, de zogenaamde Glory Kills, kun je ook maken en zul je af en toe nodig hebben omdat het ten eerste gewoon bruut is en ten tweede het je vaker wat meer health en ammo op levert. Wanneer je een vijand benaderd zal die blauw oplichten, wanneer de vijand dan geel kleurt ben je dicht genoeg bij hem, druk je op je rechter pook dan voer je de Glory Kill uit. Zo trek je bijvoorbeeld een arm van een demon af en sla hem daarmee in zijn gezicht. of je slaat de vijand tegen de vlakte en stampt dan zijn hoofd tot pulp. Nogmaals: This is f*****g DOOM baby.

 


Mars: keeps you going
Bovenstaande subtitel is een reclame slogan van mars maar geldt zeker ook voor deze game. Het eerste punt is het level design, heel af en toe is het rechtdoor door gangetje, gangetje, maar 90% van de tijd kun je links, rechts, naar boven of beneden. Hoe je naar je objective komt is aan jou maar één ding is zeker: je zult af en toe verdwalen. Verdwalen in een shooter, heerlijk. Maar het is vooral schieten en genieten en mocht je echt de weg kwijt zijn is er een map te raadplegen. Natuurlijk is er altijd een vast doel maar meestal zijn er meerdere wegen om er te komen en onderweg is er altijd wat te vinden.

Daarmee kom ik bij punt twee. Upgrades, in elke level liggen Elite Soldiers die een chip bij zich dragen die jij kan gebruiken om je pak te voorzien van betere Explosive Resistance of een verbetering van je op te roepen map en ga zo maar door. Hoe die Elite Soldiers in het uiterste hoekje van het level zijn dood gegaan vraagt niemand. Ook vind je Argents Energie Orbs, deze bevatten Hell Energy en zorgen voor betere health, armor of meer ammo. Je mag zelf kiezen waar je het op inzet. Af en toe kom je Field Drones tegen die je voorzien van een weapon upgrade zoals de eerder genoemde explosive shot voor de shotgun en door je combat verdien je weer weapon points om die upgrades ehm, mee up te graden.

In het (ik dacht) derde level kom je een groene zwevende steen tegen. Dit is een Demon Rune die je challenges voorschotelen zoals knal 15 imp’s terug naar de hel in een bepaalde tijd. Daar krijg je een perk voor, bijvoorbeeld een puls voor je radar die verraad wanneer je in de buurt bent van een geheim, die je kan inzetten, maximaal drie perks tegelijk. Super vet is dat je ook geheimen vind die je een klassiek level opleveren van de eerste doom die je daarna via het menu kunt spelen. Again: This is totally DOOM baby.

 


Multiplayer Mayhem
De multiplayer is wat meer standaard en volgt klassieke multiplayer ideeën. De zogenaamde Push-forward-Combat is hier minder van toepassing. Je kunt niet zo losgaan met alle wapens omdat je er hier maar 2 wapens mee kan nemen. Je kunt runes vinden die je in een demon veranderen.
De standaard modi zijn aanwezig. En meer weet ik eigenlijk niet te vertellen ik heb het even gespeeld voor de review maar ik speelde deze game puur voor zijn singleplayer. Ik zie wel de potentie in van deze MP. Ook is er een level editor die vrij uitgebreid is, maar levels bouwen laat ik liever aan mensen over die er goed in zijn en is niet echt mijn ding.

This is iD software baby
Id software. Over deze ontwikkelaar ben ik al eens in een eerdere review los gegaan en dan mede over hun ondertussen oude topman John Carmack die revolutionair was met zijn technieken. Ik zei oude want hij heeft al lang en breed de studio verlaten voor de Oculus Rift. Maar de mensen die aan deze game gewerkt hebben doen niet voor hem onder. De gameplay is geweldig en de game ziet er meer dan degelijk uit. De gore, de vijanden spatten meestal uit elkaar en verdwijnen dan wel, maar dit is een slimme manier om mooiere graphics op het scherm te toveren. De overdaad aan bloed, het slimme level design, de pompende metal, wat trouwens absoluut niet mijn favoriete muziek stijl is maar zo goed past bij deze game.
Ik ben geen bug tegen gekomen wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn maar heb er ook niets overgelezen. Je krijgt een totaal pakket met alles, SP, MP, een level editor, alles zit er op en er aan. Alles loopt soepel en ziet er goed uit, de playstation was wel meer aan het blazen dan anders, wat wil zeggen dat de console er wel moeite voor moet doen, maar ja had het maar geen console moeten worden.

+ punten
+ Snelle Push-forward-Combat gameplay
+ Coole setting
+ Een keer wat anders dan de COD’s en BF’s

- punten
- Geen game voor iedereen besef ik mij maar al te goed.
-
-

Cijfers tussen 0 tot 10
Gameplay: 10
Grafisch: 8
Sound: 8
Speelduur: 8
Totaal: 8,5

MBGers die deze game hebben: Gamelijst

Ook kopen? Steun MBG via deze sponsor:
                     
WinkelPlaystation 4Playstation 3
Wehkamp
€--.--
€--.--
Bol.com
€--.--
€--.--
Zavvi
€--.--
€--.--
Bart Smit
€--.--
€--.--
Mediamarkt
€--.--
€--.--
Intertoys
€--.--
€--.--
Toys "R" Us
€--.--
€--.--

Disclaimer:  
- prijzen kunnen gewijzigd zijn sinds datum van publicatie
- het is verboden zonder uitdrukkelijke toestemming van het MBGbestuur om reviews te kopiëren voor gebruik op andere websites of fora.

Reacties op dit artikel (1)

  1. Re: Review: DOOMDoor Nubetto op 17 aug 2017, 15:21

    heb hem 2x uitgespeeld , erg goede story line.
    alleen multiplayer is min puntje.

Reageer op dit artikel

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen.
Log in of maak een account aan.