Shoutbox

Bezig met laden ...

Geen dank Theo ik heb het uit mijn hart gedaan šŸ˜Š
gepost door grasmaaier1962, Gisteren, 12:22
ThumbsUp
gepost door matrix0070, Gisteren, 11:49
Jij bedankt voor het organiseren Fred
gepost door TvR_NL, Gisteren, 10:36
Een goedemorgen allen, gisteravond was mooi wat betreft het herdenkings event voor onze Patrick en je was bij ons kerel.
Ik wil bij deze Roger, Theo, Geert en Lex bedanken voor jullie aanwezigheid want mede dank zij jullie was het een waardige herdenking.
Ik zal komende week van alle opgeslagen filmpjes 1 geheel maken en plaatsen op YouTube.
gepost door grasmaaier1962, Gisteren, 09:15
congratz Dubs!!!
gepost door LexSurax, 15 dec, 12:40
Het was op zeker gezellig Flux en graag gedaan bij deze,  en op naar de volgende šŸ¤—
gepost door grasmaaier1962, 13 dec, 18:21
1x was op zich genoeg geweest Grijns
gepost door Flux Wildly, 13 dec, 13:10
Was gezellig Gras, dank voor het organiseren!
gepost door Flux Wildly, 13 dec, 13:10
Was gezellig Gras, dank voor het organiseren!
gepost door Flux Wildly, 13 dec, 13:10
@faqzy, heel herkenbaar. Ook de laadtijden worden niet korter. Maar ja, dat krijg je als de games steeds uitgebreider en grafisch mooier worden. Ook de werelden zonder laadtijd als je eenmaal aan het spelen bent zijn wel fijn.
Maar ik heb ook een hekel aan dat wachten
gepost door LexSurax, 13 dec, 08:42
Waarom moeten games altijd downloaden! ik wil nu spelen! niet over 15 min! eindelijk BF5:)
gepost door FAQZY, 12 dec, 19:51
een Goedemorgen allemaal het BF5 event vlaggen verzamelen is na een geslaagde avond weer voorbij en we hebben er vele verzameld met ons allen. Ik wil bij deze Peter, Roger, Flux, Joshua en Alex bedanken voor jullie aanwezigheid en inzet
ThumbsUp. ThumbsUp. ThumbsUp ThumbsUp ThumbsUp
gepost door grasmaaier1962, 8 dec, 08:12
Geen dank Bram en jij bedankt voor het aanpassen ThumbsUp

gepost door grasmaaier1962, 29 nov, 10:21
Dank je Gras! Het is aangepast. Forum en hoofdpagina gebruiken niet dezelfde tijdsbepaling Smiley
gepost door Bram_76_NL, 28 nov, 12:40
Vreemd op de hoofdpagina loopt 't wel goed maar op 't forum niet Huh?
gepost door grasmaaier1962, 28 nov, 08:53
Een goedemorgen allen en
@Lex de tijd loopt niet synchroon, de tijd moet nog een uurtje terug gezet worden Knipoog
gepost door grasmaaier1962, 28 nov, 08:52
Gefeliciteerd! Pfft 11 jaar alweer.
gepost door Bram_76_NL, 27 nov, 21:04
Gefeliciteerd MBG Knipoog
gepost door ara, 27 nov, 15:43
gefeliciteerd mbgleden met ons elfde jaar in gaming \o/
gepost door rasgyn, 27 nov, 11:48
      Het is raar maar waar
 MBG clan is vandaag 11 jaar
      van Harte gefeliciteerd
        en maak er een mooi
                 feestje van
                         Kus


gepost door grasmaaier1962, 27 nov, 10:28
Een goedemorgen allen,

Ik ben op zoek naar leden die gta5 spelen. Aanstaande zaterdagavond is er een herdenkings ceremonie ter ere van Patrick die verleden jaar plotseling is overleden Huil
Graag zou ik willen dat er vele leden bij zijn om zo zijn vrouw, familie en vrienden te laten zien dat we Patrick nog niet zijn vergeten.
Luister naar je hart en schrijf je in op de hoofdpagina.

gepost door grasmaaier1962, 27 nov, 10:22
eeeeeeeen Goedemorgen allemaal en een fijne zondag Smiley
gepost door grasmaaier1962, 25 nov, 09:37
Goedemorgen allen, het black friday event is weer voorbij en was wederom weer top.

We hebben vele gratis kogels gekregen maar ook heel veel weg gegeven Grijns

Bij deze wil ik Jochem, Roger, Peter en Joshua bedanken voor jullie aanwezigheid en inzet ThumbsUpThumbsUp
gepost door grasmaaier1962, 24 nov, 08:49
Dank je wel Ramon je bent een schat Kus
gepost door grasmaaier1962, 23 nov, 13:15
heb er eentje voor je neergezet gras. schrijf je gerust in jongens
gepost door rasgyn, 23 nov, 12:49
Leden

Welkom nieuwe leden

Maikel sinds 29 nov, 18:08

KayRooos sinds 22 nov, 02:42

JjochemJ sinds 20 nov, 12:51

Baasbob sinds 19 okt, 09:34

Wie is er online?

TvR_NL

44 gasten, 1 lid (0 vrienden)

Welkom, gast
 
 
Geen events gevonden deze maand.

Review: Steins;Gate

Game Reviews11 sept 2015, 13:58 door Dubldi - 2029 keer gelezen
Het is weer tijd voor Review Vrijdag! Dit keer nemen we weer eens een PS Vita spel onder de loep. Zijn wij het eens met de 85 Metacritic score? Lees het in onze review van deze week.




Platform: VITA
Genre: Graphic/Visual Novel
Uitgever: PQube
Ontwikkelaar: 5pb
Multiplayer: Nee
Demo in de store: Nee
Releasedatum: 5 juni 2015
Reviewer: Dubldi


Intro

Het is juli 2015 en ik ga over enkele weken op vakantie. Wat neem ik mee? Natuurlijk mijn PS Vita voor onderweg. Maar welk spel neem ik mee? Ik kijk op Metacritic wat er zoal is uitgekomen de laatste tijd en goede recensies heeft gekregen. Mijn oog valt op Steins;Gate.

Een spel van Japanse makelij en ik ben een sucker voor de Japanse anime modellen die ik in de screenshots zie. Het prijskaartje dat eraan hangt doet me wel even schrikken, maar ik vertrouw op de Metacritic community en hoop dat het hoge cijfer ook de prijs zal rechtvaardigen.

Dit is dus een typisch voorbeeld van een spel kopen op basis van de cover, zonder eerst zelf goed onderzoek te doen. Ik wil niet zeggen dat ik van een koude kermis thuis ben gekomen, maar het spel is toch heel anders dan mijn verwachting voor aankoop. Ten eerste beschouw ik het niet echt als spel, het is een graphic novel met sporadisch interactie van de speler/toeschouwer. Na ruim twee uur te hebben doorgebracht van wat ik dacht dat de introductie was, realiseerde ik me dat het hele spel op die manier voortgezet zou worden.

Ik moest mijn verwachtingen dus bijstellen. Ik had niet te maken met een RPG of Adventure game. Nee, dit is echt een Graphic Novel, wat inhoudt dat je veel zult moeten lezen. Er zit zelfs een auto knop op, om de dialogen automatisch te laten verlopen. Ook breekt het spel de 4e muur; waardoor je als speler echt het gevoel krijgt toeschouwer te zijn van de karakters en het verhaal. Ik zal me in deze review daarom ook daarop richten.

 


Verhaal
Steins;Gate is gebaseerd op een langer lopende Manga/Anime, waar ik op voorhand geen kennis van had genomen. Gelukkig was dat ook niet nodig voor het spelen van het spel. Alle karakters worden op natuurlijke wijze geĆÆntroduceerd in het plot. Voorkennis van de wereld is niet nodig; het speelt zich in dezelfde tijdsperiode en wereld als de onze af, maar wellicht in een alternatief universum.

Centraal in het verhaal is tijdreizen en de consequenties ervan. Het spel vereist van de kijker/speler wel dat je iets weet over reizen in de tijd en de mogelijke gevolgen. Gelukkig maakt het ook referenties naar Back to the Future, die iedereen wel een keer heeft gezien. Dezelfde concepten en theorieƫn als in die films zijn hier van toepassing.

Je maakt kennis met Okabe Rintaro, ook wel bekend als Okarin en hij noemt zichzelf Hououin Kyoura. Het is een aparte persoonlijkheid; hij is een zelfbenoemd 'mad scientist' met een eigen laboratorium waarin hij 'wapens' ontwikkelt voor de strijd tegen de 'organisation'. Deze organisatie zou streven naar wereld dominantie. Eens in de zoveel tijd spreekt Okarin ook 'status reports' in op zijn telefoon, maar er lijkt niemand aan de andere kant van de lijn te zijn.

Okarin wordt bijgestaan door Mayuri Shiin, een vriendin uit zijn jeugd, die nogal snel is afgeleid en altijd denkt aan eten. Zijn beste vriend en tevens klasgenoot, heet Daru. Daru is een natuurlijk talent op de computer en gelooft geen woord van wat Okarin vaak uitkraamt. In het verloop van het verhaal leer je ook andere personages kennen, die Okarin vaak grappige bijnamen geeft; Zombie, Shining Fingers of Part-time Warrior.

Wanneer je Kurisu Makise leert kennen gebeuren er vreemde dingen op de tijdlijn. Okarin ontdekt dat een van zijn uitvindingen eigenlijk een portaal is naar het verleden, die hij Stein's Gate noemt. Hij heeft een telefoon aangesloten op een magnetron en wanneer hij deze belt kan hij de timer instellen van deze magnetron; #120 is bijvoorbeeld 2 minuten opwarmen. Echter wanneer hij andere opdrachten intoetst; 120# dan blijkt de tijd terug te draaien.

 


In zijn onderzoek stuit hij op CERN, die blijkbaar ook experimenteert met tijdreizen, en alle data vergrendeld heeft met een computer uit 1975; de IBN 5001. De groep gaat op zoek naar dit apparaat om de versleutelde bestanden van CERN te ontcijferen. Ze komen erachter dat de organisatie waar Okarin vanaf het begin van aan het vluchten is, wellicht nauwe banden heeft, of zelfs een en dezelfde entiteit is als CERN. Sterker nog, op een gegeven moment stuurt CERN ook daadwerkelijk mensen achter Okarin aan en mensen in zijn omgeving zijn daar de dupe van.

Okarin blijkt wel over een bijzondere gave te beschikken. Hij kan veranderingen in tijdslijnen waarnemen alsof ze niet gebeurd zijn. Met andere woorden, wanneer iemand terug reist in de tijd en daar veranderingen in aanbrengt, dan kan Okarin de oude tijdlijn ook nog herinneren. Zo bijvoorbeeld ook de dood van Kurisu die hij probeert te voorkomen.

Echter, zoals wel vaker in verhalen over tijdreizen, blijkt dat het veranderen van tijdslijnen consequenties met zich meebrengt die hem in die situatie doet verkeren; het bekende kip en ei verhaal, of tijdslijn paradox. Als een echte Griekse tragedie moet Okarin beslissen wie hij zal redden van een ongelukkig lot, en moeten leren leven dat door zijn toedoen bepaalde gebeurtenissen zijn teweeggebracht die hij niet meer kan terugdraaien.

 


Gameplay
Zoals gezegd is dit niet echt een spel. Je kunt zelfs met 1 vinger alles besturen, net zoals je met 1 vinger de pagina van een boek kunt omslaan. X kan dialoog doorspoelen en bevestigen dat je het hebt gelezen. Er zit ook een auto knop, SELECT, zodat je alles op je gemak kunt lezen zonder op X te hoeven drukken. R1 kun je gebruiken om hele stukken door te spoelen; vooral handig voor je meerdere playthroughs. L1 roept een soort encyclopedie op die bepaalde termen in het spel bijhoudt; zo kun je meer informatie over bepaalde onderwerpen daar terug vinden.

Met [] roep je een menu op waar je je spel kunt opslaan en opnieuw kunt laden. /\ is eigenlijk de enige knop met enige interactie. Hiermee roep je Okarin's telefoon op. Iedereen die je tegenkomt voeg je toe in de contacten lijst. Je kunt e-mails ontvangen en beantwoorden. Op basis hiervan beslis je ook mede hoe het verhaal verder verloopt. Zo kun je telefoontjes van personage negeren of opnemen. Ook kun je hiermee de magnetron bellen om boodschappen naar het verleden te sturen.

Graphics
Het beeld beperkt zich tot twee variaties, namelijk de karakters en achtergrond. Er zijn geen animaties of filmpjes te vinden. Het is altijd een gesprek tussen Okarin en een van de karakters die je dan in beeld ziet met de tekstbalk er onder. De karakters zijn wel mooi getekend en veranderen vaak ook van uitdrukking afhankelijk van het gesprek. Ze zijn ingekleurd met een soort waterverf patroon en geeft het een schilderachtige indruk. Dit geldt ook voor de achtergronden. Okarin bevindt zich het vaakst in zijn laboratorium, maar gaat ook vaak naar Akihiba voor restaurants en winkels. Er zit veel variatie in en ze zien er allemaal even mooi uit.

Sound
Een groot pluspunt vind ik de Japanse voice overs. Veel van de humor zit ook in de taal verstopt. De Engelse tekst vertaling weet dit ook goed weer te geven, maar het zou raar klinken als dit ook in het Engels gesproken zou zijn.

De achtergrond muziek verandert ook per karakter en toon van het gesprek. Soms is het serieus, andere keren weer juist heel vrolijk. Het is echt Japanse anime stijl en je moet er van houden.

Je kunt je telefoon geluiden ook anders instellen met een andere ringtone of andere melding voor mails die binnen komen.

 


Eindoordeel
Steins;Gate is zeker niet voor iedereen. Je moet interesse hebben in science fiction en met name tijdreizen. Ook moet de Japanse stijl je aanstaan en ook enige kennis hebben van de Japanse game cultuur. Kom je hier voor in aanmerking? Dan kun je je zeker uren vermaken, want een single play-through kost je zeker 20 - 25 uur.

Op moment van schrijven speel ik ook Until Dawn op de PS4. Er zijn parallellen te vinden tussen deze twee spellen; namelijk dat het game medium zich uitbreid naar andere media. Until Dawn was een soort interactieve film waarin je keuzes op sleutelmomenten het verloop van het spel bepalen. Steins;Gate is in vergelijking een interactief boek. Het leest als een normaal boek met geanimeerde karakters. Op bepaalde momenten kun je als speler beperkte input brengen in het spel.

Ik zie het vooral gericht op mensen die geen zin hebben om echt een dikke pil te lezen, maar wel een verhaal kunnen volgen met ondersteuning van plaatjes; eigenlijk een soort stripverhaal, vandaar ook de betiteling Graphic Novel. Aan de andere kant zie ik het ook als gemiste kans, want met iets meer gameplay en meer invloed op het verloop van het verhaal zou het een sterke JRPG kunnen worden.

Het verhaal mist zeker geen diepgang en de karakters hebben leuke interactie. Verder zien de graphics er goed uit en het geluid is ook dik in orde. De basis voor een goede game zijn aanwezig, daarom vind ik het jammer dat ze er niet meer uit hebben gehaald. Het prijskaartje dat bij dit spel hoort, is ook op niveau van PS Vita spellen, je krijgt er echter een Graphic Novel voor terug, en geen echt spel. Daarom heb ik de volgende cijfers gegeven.

Pluspunten
- Interessante concepten over tijdreizen
- Boeiende en unieke karakters
- Diepgaand en meeslepend verhaal
- Mooi getekende graphics
- Japans gesproken voice acting

Minpunten
- Leest toch als een boek, speelt niet als game
- Weinig input mogelijkheden voor de speler
- Had de potentie voor een geweldige JRPG

Cijfers tussen 0 en 10
Gameplay: 4
Grafisch: 6
Sound: 6
Speelduur: 8
Totaal: 6

Reacties op dit artikel (2)

  1. Re: Review: Steins;GateDoor Ralf op 12 sept 2015, 16:13

    Weer een nette review dub. Kus
  2. Re: Review: Steins;GateDoor LexSurax op 13 sept 2015, 12:35

    niet mijn ding, maar duidelijke review

Reageer op dit artikel

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen.
Log in of maak een account aan.