Pagina's: [1]
  E-mail dit topic  |  Print  

Auteur Topic: algemene handleiding internet / surf / ps3 instellingen  (gelezen 2694 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
18 Maart 2012, 23:36:24
kdcookie
MBG moderator
Super Member
*

PSN/SEN ID: kdcookie

MBG Events:
Georganiseerd: 69
Ingeschreven: 124

kenny.dekock
« Gepost op: 18 Maart 2012, 23:36:24 »

omdat het hier en der aangehaald wordt /werd zou ik hier enkel handleidingen of procedures willen plaatsen hoe je een probleem aanpakt of oplost, zodat het overzichtelijk blijft

zit je met een probleem plaats dan reply met de link naar je probleem

want de verscheidenheid aan problemen is natuurlijk enorm.
maar omdat ik in het dagelijkse leven als job niets anders doe, vind ik het altijd interessant om zulke dingen te delen met anderen ( want er zitten hier nog wel techneuten onder MBG )
Met meerdere kom je meestal wel tot een oplossing

( volgende post zijn een verzameling van posts verschillende leden die ik tot nu toe tegenkwam )

het stappenplan volgen met het opsporen van de oorzaak van jouw internet / surf probleem
( ff alles op een rijtje om zo weinig mogelijk over te slaan   )

1. pc / laptop rechtstreeks met kabel inpluggen in de modem van de provider
surfen naar http://speedtest.telenet.be/ of http://www.speedtest.net/ en daar de test doen
komt deze ongeveer overeen met de theoretische waarde die ze beloven?
als die veel scheelt kan je al eens contact opnemen met de leverancier.
Is deze test echter goed, dan naar de volgende stap.

2. heb je nog toestellen in je netwerk? zoals router op naar punt 3
zoniet dan stopt het helaas bij het contacteren van de leverancier

3.heb je netwerk met een eigen router?
rechtstreeks op de router insteken. en ook de test doen
test niet ok?
dan je instellingen nakijken bv met beveiliging dat ie bv toestaat
zo heb je SPI-firewallbeveiliging = best uitschakelen want dat scant echt wel alles dat binnenkomt
of toepassings blokkeringen afzetten- bv kan zijn ping - ftp,....
QOS ingesteld? bv de down of upload beperkt?

best is router resetten naar standaard instellingen
maar je als je instellingen met de tijd (forwarding naar server, ps3 ,...) ingesteld hebt, deze eerst noteren als je ze achteraf weer wil instellen
na de reset opnieuw de test doen. is de verbinding nog steeds waardeloos, teken dat router mssn moet vervangen/hersteld worden
test ok?
kan het wifi signaal zijn, dus ook eerst de speedtest doen draadloos.
indien die niet ok kan het signaal sterkte zijn, tever af van de modem, meestal te zien door je balkjes van ontvangst
of zoals bij draadloos 1 van de meest voorkomende problemen, dat het kanaal gestoord wordt door andere toestellen
bv babyfoon kan al problemen veroorzaken, microgolf,...
bij de meeste staat dit op auto, dan kan het voorvallen dat je buur of andere erook op uitzenden
dus kanaal eens veranderen naar 1,2.... tot je geen onregelmatigheden meer vaststelt"

4. heb je netwerk zonder router maar bv met powerlines ( via het stopcontact)
dan kijken of er geen apparaten zijn die je electrisch netwerk storen. zo heb ik probleem met mijn headset. deze heeft universele stekkers en dus geen aarding. dit zorgt ervoor dat mijn powerline gewoon niet functioneert. ik heb achter een speciale contactdoos geweest, verlengkabel op aangesloten, en dan pas de stekker van mijn headset. mijn verbinding is nu zoals het moet.

5. heb je switchen staan?

kan ook zijn dat die het begeven heeft, controleren of de lampjes pinken
wil zeggen dat er activiteit op die bepaalde aansluiting is
zoniet kan het de kabel zijn of is de kans dat ie wel eens dood is en moet vervangen worden Bedroefd

hopelijk heb ik niets belangrijks over het hoofd gezien (heb het zo simpel mogelijk gehouden en vanuit gegaan van weinig of beetje kennis )
ikzelf heb ervoor gezorgt dat de telenet modem geen wifi had, ik wou mijn eigen linksys gebruiken en mijn netwerk kunnen regelen
ik zit met gsm's, server, draadloze en vaste toestellen,... bij de 12 toestellen
dus ik moet wel zorgen dat mijn netwerk goed draait

ps via de internet browser op je playstation kan je ook je snelheid testen op http://speedtest.telenet.be/
« Laatste verandering: 19 Maart 2012, 00:09:27 door kdcookie » Gelogd
18 Maart 2012, 23:43:34
kdcookie
MBG moderator
Super Member
*

MBG Events:

kenny.dekock
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Maart 2012, 23:43:34 »

verbindingsproblemen met betrekking tot het playstation network.
de vraag hoe je een NAT 2 verbinding kan krijgen. Omdat dat nogal lastig uit te leggen is vanwege de enorme hoeveelheid routers die er op de markt zijn is een eenduidige uitleg niet mogelijk.

Als je Nat 2 wilt dan dien je de volgende porten open te zetten op je router voor je ps3 (vast ip toekennen)
UDP en TCP kan je instellen in 99% van de routers.

Playstation Network vereist de volgende poorten.

TCP 80
TCP 443
TCP 5223
UDP 3478
UDP 3479
UDP 3658

Remote Play & Gaming vereist poorten

TCP 80
TCP 443
TCP 5223
TCP 9293
TCP 10070-10080
UDP 3478
UDP 3479
UDP 3658
UDP 10070

Je hoeft dit natuurlijk alleen maar te doen als je daadwerkelijk problemen ondervindt, maar als je de informatie nodig hebt dan kun je het vanaf nu dus hier vinden

Omdat de meeste mensen geen idee hebben hoe ze dit moeten doen is er een handige internetsite die dit met screenshots uitlegt

Ga naar: http://www.portforward.com
kies hier de router die je gebruikt
skip de reclame die dan volgt (rechtsbovenin staat een link)
en kies dan playstation network uit de lijst eronder.
Vervolgens krijg je een scherm met de screenshots hoe het in jouw router ingesteld moet worden.
« Laatste verandering: 18 Maart 2012, 23:47:20 door kdcookie » Gelogd
18 Maart 2012, 23:45:18
kdcookie
MBG moderator
Super Member
*

MBG Events:

kenny.dekock
« Antwoord #2 Gepost op: 18 Maart 2012, 23:45:18 »

uitleg dns:

Inzicht standaard primaire DNS-servers

Een standaard primaire DNS-server is een server die naam verkrijgt zone gegevens van de lokale DNS-database. Dit maakt de primaire DNS-server gezaghebbend voor de zone gegevens die het bevat. Wanneer er een wijziging moet worden ingediend bij de resource records van de zone, is het gedaan moet worden op de primaire DNS-server is, zodat kan worden opgenomen in de lokale zone database.

Een primaire DNS-server wordt gemaakt wanneer een nieuwe primaire zone wordt toegevoegd. De primaire server die is gemaakt wordt het mechanisme voor de actualisering van de specifieke primaire zone.

Als een query wordt verzonden naar de standaard primaire DNS-server voor naamomzetting, de volgende evenementen plaats:

1.

Het verzoek om naam resolutie wordt verstuurd naar de primaire DNS-server.
   2.

De primaire DNS-server vergelijkt de gevraagde naam aan de informatie die het bevat in de lokale zone database.
   3.

Als de primaire DNS-server een wedstrijd voor de opgevraagde naam zoekt, wordt de gevraagde informatie terug naar de client.
   4.

Als de DNS-server niet kan vinden overeenkomstige record in de lokale zone database-bestand, de DNS-server probeert vervolgens een aantal methodes naamomzetting de oplossing van het verzoek namens de opdrachtgever.
   5.

Indien alle pogingen voor naam resolutie in het ongelijk, de DNS-server geeft een foutmelding aan de klant.

Inzicht Standaard secundaire DNS-servers

Dit type DNS-server krijgt een alleen-lezen-kopie van de zone-informatie via DNS zone transfers. Een secundaire DNS-server kan geen wijzigingen aanbrengen aan de informatie in haar alleen-lezen-zone kopiëren. Een secundaire DNS-server kan echter op te lossen vragen voor naamomzetting.

Secundaire DNS-servers zijn meestal uitgevoerd om fouttolerantie, bieden snelle toegang voor klanten in afgelegen locaties, en de DNS-server verwerking van de belasting gelijkmatig te verdelen. Als een secundaire DNS-server wordt uitgevoerd, dat de DNS-server kan blijven vragen wanneer de primaire DNS niet meer beschikbaar te behandelen. Secundaire DNS-servers ook helpen bij het verminderen van de verwerking van de belasting van de primaire DNS-server. Het wordt aanbevolen om te installeren op zijn minst een primaire DNS-server, en een secundaire DNS-server voor elke DNS-zone.

Een secundaire DNS-server verkrijgt zijn gegevens uit de zone die het primaire DNS-server database, een kopie van die database. Tijdens de zone transfer, is de zone van de primaire DNS-server database gerepliceerd naar de secundaire DNS-server. Een secundaire DNS-server kan geen wijzigingen aanbrengen in de zone-informatie. Alle wijzigingen moeten worden aangebracht op de primaire zone, en vervolgens moeten worden gerepliceerd naar de secundaire DNS-server via DNS zone transfer.

Hou DNS is een mechanisme dat een primaire DNS-server in staat stelt om secundaire DNS-servers wanneer de database is bijgewerkt informeren. Het mechanisme informeert de secundaire DNS-servers wanneer ze nodig hebben om een zone transfer, zodat de updates van de primaire DNS-server kan worden gerepliceerd naar hen te leiden. Wanneer een secundaire DNS-server de kennisgeving van de primaire DNS-server ontvangt, kan het starten van een incrementele zone transfer of een volledige zone transfer te trekken zone wijzigingen ten opzichte van de primaire DNS-server.
1 Februari 2014, 02:26:10
kdcookie
MBG moderator
Super Member
*

MBG Events:

kenny.dekock
« Antwoord #3 Gepost op: 1 Februari 2014, 02:26:10 »

Playstation 4 rechtstreeks op modem aansluiten, how to:

ga proberen het simpel uit te leggen

eerst begrip dhcp:
dit wil zeggen dat je alles automatisch krijgt van de router/modem
- ip adres
- DNS (leg ik later nog uit)

Daar verschilt de modem en de router. De modem van de provider geeft je bv 81.165.207.117 en dan dns van je provider, dat is eigenlijk een publiek ip adres zoals ze dat noemen, je zit rechtstreeks op internet.
je router geeft je een 192.168.x.x, 10.x.x.x,... prive adres afhankelijk hoe je hem instelt. meestal is dit 192.168.x.x

nu waar ligt het probleem voor playstation?
Als je achter een router zit, die moet je dus begeleiden naar het internet toe. van je prive netwerk ga je naar je modem. je pc vraagt je router, die vraagt je modem, en deze op zijn beurt naar zijn "router" zal ik maar zeggen.
de playstation gebruikt poorten die via ja router gaan, naar je modem, en dan internet op
doordat je router alles inspecteert dat passeert, idem als de modem, duurt het iets langer en is er meer controle op wat er passeert, pakketjes in IT-taal.
dus wat doen, we zetten poorten open. waarom? omdat dan de controle niet meer gebeurt en alles sneller passeert, en krijg je open netwerk.
De servers krijgen een veel sneller antwoord terug van je playstation.
Waarom heeft de een last de andere niet, terwijl dezelfde provider? Er zijn verschillende types modems en routers. Linksys, dlink,… en dus kunnen die verschillen in werking.

Een voorbeeld van poorten openzetten is bv beveiligingscameras. Door die in te stellen op een bepaalde poort, en deze open te stellen, kan je van gelijk waar, ernaar surfen, apps instellen zodat je je cameras kunt raadplegen. dit ziet er dan zo uit: 195.211.72.122:8080
Een ander voorbeeld is bij als je pc thuis wilt overnemen met remote desktop. dit is standaard 3389. dit kan je instellen op je router.
tegenwoordig wordt dit gemakkelijk gemaakt met software zoals teamviewer. je maakt een account, je installeert dit op gelijk welke pc, je koppelt je account, en dan kan je via een browser je pc overnemen, van gelijk waar. Dit doe ik dagelijks als werk met servers.
Zo moet ik niet naar de klant rijden, maar vanop mijn bureau overnemen.

Nu om op je vraag te antwoorden Knipoog
Switch is eigenlijk enkel een verdeeldoos. Maakt niet uit welke poort wat zit, die verdeelt gewoon alles. Heeft geen geheugen of dergelijke, gewoon verdelen. Krijgt geen ip adres, heeft dat niet nodig.
Router (meestal met wifi inbegrepen) is slimmer. die kan je instellen naar je eigen voorkeur. Bv hoe noemt mijn wifi, welke sleutel voor wifi stel ik in, welke adressen deel ik uit in het netwerk, welke dns moet er gebruikt worden, langs waar moet ik voor internet,…
hier is wel belangrijk waar je wat aansluit.
Je internet in de internet poort. Andere toestellen op de overig poorten.
De router houdt tabellen bij. Die wordt alsmaar aangevuld en zo weet de router steeds beter waar hij wat terugvindt. Nu bij stroom uitval, worden die tabellen leeg gemaakt, en moet hij die dus opnieuw gaan samenstellen, waardoor je eerst moderate krijgt, en na tijdje open.
Als je rechtstreeks op je modem aansluit, die heeft die tabellen niet nodig, aangezien hij rechtstreeks op internet gaat zoeken.

Je modem heeft meestal maar 1 aansluiting om 1 utp op aan te sluiten.
Wat kan je doen?
Eerste opstelling:
Modem kpn – switch     -      router
                                -      Playstation
Alle toestellen die rechtstreeks op je switch aansluit zijn dus rechtstreeks op internet aangesloten.
Zo krijgt je playstation meestal type open/ 1 . Soms moet je zelfs in de modem van je provider een aanpassing doen voor de poorten, zodat opnieuw alles minder gecontroleerd wordt en dus sneller werkt. Standaard hebben toestellen hier minder last van, playstation kan een aanpassing nodig zijn op je modem.

tweede opstelling:
Modem kpn –      router
                                -   Een Switch indien je router te weinig poorten heeft om toestellen aan te sluiten. Meeste routers hebben 4 poorten om                  toestellen op aan te sluiten.
                                -   Een Playstation
                                -   Een Pc
                                -   Een Laptop
                                -   Mediaservers
                                -   2e router om een ander prive netwerk aan te maken

Wat gebeurt er hier? Hier krijgt elk toestel een 192.168.x.x adres. Alles zit in een prive netwerk.
Zo kan je playstation 3 je media servers herkennen, documenten delen met andere huisgenoten,…
Hier krijg je dus te maken met meer controle en krijgen de sony servers minder snel een antwoord.
En wordt je type2 of moderate.

Er zijn verschillende opstellingen mogelijk afhankelijk van wat je wilt bereiken. Maar dit zijn de 2 meest voorkomende.

Nog even iets over DNS

zonder dit kan je niet surfen. Is dit foutief ingesteld dan kan je enkel in je prive netwerk toestellen aanspreken, maar krijg je geen internet toegang. Ooit al gehad dat je bij je netwerk icoon op pc een uitroepingsteken krijgt, en de melding geen internet toegang? En toch kan je je films afspelen vanop je mediaserver?
Waarom? Omdat je router niet zo slim is Knipoog

DNS – servers zetten bv www.mbgclan.nl om naar een adres nl 195.211.72.122, zodat je pc weet waar hij de site kan vinden.
Alle sites hebben een uniek adres, zoals elk huis zal ik maar zeggen. De meeste herinneren zich nog de problemen met GTAV?
Dan met een aanpassing van de dns naar 8.8.8.8 kon je wel online. Wat was de reden?
Standaard krijg je de dns servers van je provider. Door je dns aan te passen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 gebruik je de dns van google. Zoals iedereen weet is dit een zoek machine, en geeft dus ook een grotere “database” /” adressenboek” zal ik maar zeggen om adressen terug te vinden.
Je provider gaat misschien zelfs te rade bij google om adressen te vinden.

Door dus je playstation de database van google aan te spreken, vindt hij sneller de servers van sony, gta,… terug.
Waarom zetten we dan 2 dns servers in? Er kan altijd iets misgaan met de eerste, dus hebben een backup met de 2 dns server.

Wij belgen kunnen standaard netflix niet gebruiken. Als je dit wilt moet je een andere dns server gebruiken, zodat je niet herkent wordt als Belg maar bv Nederlander/Amerikaan. Zo bestaan er betalende en free dns servers.  unblock-us.com is een voorbeeld van betalende. Door manueel hun dns server in te stellen is het dus wel mogelijk om netflix te gebruiken.

In dit topic vind je nog meer info
http://www.mbgclan.nl/forums/index.php?topic=6179.0

als er nog vragen zijn, zal ik ze hier wel zien verschijnen Knipoog
is nogal vrij technisch, maar probeer het in verstaanbare taal uit te leggen
MBGclan: Playstation community voor Minder Bedreven Gamers

Neem contact met ons op!

Pagina's: [1]
  E-mail dit topic  |  Print  

Ga naar: